متن کامل خبر


 
دانشجویان گروه آمار در اجرای سرشماری عمومی نفوس و مسکن 1395 مشارکت فعال داشتند

خلاصه خبر: در اجرای سرشماری عمومی نفوس و مسکن 1395 جمعی از دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد(امیر رزاقی، سعید شیخ-دارانی، حفیظ عبداللهی، مرضیه کمره‌ئی، میثم اسلامی) و دکتری (کبری قلی‌زاده، آناهیتا نودهی، سمیرا زحمتکش، نسرین ابراهیمی) رشته آمار دانشگاه تربیت مدرس در قالب 8 کارشناس مسئول و 1 مأمور آمارگیر حضور فعالی داشتند.

سرشماری عمومی نفوس و مسکن یکی از عمده‌ترین راه‌های شناخت کشورها برای نظارت، برنامه‌ریزی، کنترل و ارزیابی خدمات و فعالیت‌های ملی و منطقه‌ای است. امروزه در اغلب کشورها، سرشماری نفوس به فاصله ۵ یا ۱۰ سال یکبار به مرحله اجرا در می‌آید. در ایران، سرشماری در سال‌های ۱۳۳۵، ۱۳۴۵، ۱۳۵۵، ۱۳۶۵، ۱۳۷۵، ۱۳۸۵ و ۱۳۹۰ شمسی مطابق روش‌های علمی و متناسب با زمان، انجام شده است.

هشتمین سرشماری عمومی نفوس و مسکن که در سال جاری شاهد اجرای آن بودیم، تفاوت‌های عمده‌ای با دوره‌های گذشته سرشماری داشت و مهم‌ترین آن حذف کاغذ از فرآیند اجرای سرشماری بود. در این دوره، جمع‌آوری اطلاعات از طریق خودتکمیلی توسط خانوار در سامانه اینترنتی و پس از آن از طریق مراجعه مأمور سرشماری به خانوارها و انجام مصاحبه حضوری با استفاده از تبلت انجام شد. لازم به ذکر است که کشور ایران با ثبت مشارکت 46 درصدی خانوارها در سرشماری اینترنتی، به یک رکورد بین‌المللی در این حوزه دست یافت.

در اجرای سرشماری عمومی نفوس و مسکن 1395 جمعی از دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد(امیر رزاقی، سعید شیخ¬دارانی، حفیظ عبداللهی، مرضیه کمره‌ئی، میثم اسلامی) و دکتری (کبری قلی‌زاده، آناهیتا نودهی، سمیرا زحمتکش، نسرین ابراهیمی) رشته آمار دانشگاه تربیت مدرس در قالب 8 کارشناس مسئول و 1 مأمور آمارگیر حضور فعالی داشتند.

به منظور بهره‌گیری از تجربیات افراد حاضر در سرشماری و انتقال آن به سایر دانشجویان جلسه‌ای در 12/07/ 1395 ساعت 15 در اتاق شورا دانشکده علوم ریاضی با حضور جمع کثیری از دانشجویان و استادان گروه آمار برگزار گردید. در این جلسه دکتر محسن محمدزاده بر توجه هر چه بیشتر به فرآیند سرشماری و اثر آن بر تصمیمات کلان ملی، دکتر موسی گلعلی‌زاده بر توجه به داده به عنوان خوراک علم آمار و ضرورت کیفیت در جمع‌آوری آن، و آقای دکتر جعفر خالدی به توجه هر چه بیشتر به داده‌های جمع‌آوری شده برای فعالیت‌های آماری در زمینه‌های گوناگون تاکید کردند.

این دانشجویان، به منظور بهبود اجرای طرح‌های آمارگیری به ویژه سرشماری‌ بعدی عمومی نفوس و مسکن، تجربیات همکاری حدوداً دوماهه خود در این طرح ملی را در قالب چند پیشنهاد ارائه کردند:

پیشنهادات مربوط به عملیات اجرایی
  • انجام هماهنگی‌های لازم با خانوارهای مؤسسه‌ای برای کسب مجوزهای لازم پیش از شروع طرح.
  • هماهنگی با کلیه دستگاه‌ها و سازمان‌ها برای توقف انجام طرح‌های آمارگیری در طول دوره اجرای سرشماری.
  • طراحی مناسب کارت‌های شناسایی رده‌های اجرایی، خصوصا مأمور آمارگیر به منظور امکان برقراری ارتباط با اتباع خارجی.
  • در نظر گرفتن رده‌ای به نام منشی در چارت سازمانی.
  • به کار گیری مأمور تلفنی کافی در طول اجرای سرشماری.
  • تعریف دقیق خوابگاه‌های خودگردان.
پیشنهادات مربوط به نسخه تبلتی پرسشنامه و سامانه یکپارچه جمع‌آوری داده‌ها (سیجاد)
  • آموزش بیشتر کارشناسان‌ مسئول و مأمورین آمارگیر با امکانات لازم.
  • طراحی پرسشنامه فردی به گونه‌ای که کلیه اطلاعات هر فرد، تنها در یک صفحه جمع‌آوری شود.
  • وجود پاسخ پیش‌فرض برای برخی از سوالات (مثل وضعیت مهاجرت، دین، وضع اقامت) و تغییر آن در صورت نیاز.
  • وجود امکان اعمال برخی از ویرایش‌ها در پرسشنامه بارگذاری‌شده توسط مأمور، برای کارشناس مسئول بدون نیاز به برگشت زدن به مأمور.
  • وجود امکان login کردن با شناسه کارشناس و مأمور به صورت همزمان، روی یک سیستم.
  • مشخص شدن پرسشنامه‌های اصلاح‌شده توسط مأمور پس از برگشت زدن توسط کارشناس با یک رنگ یا کد مشخص.
  • امکان انتقال اطلاعات مکان‌ها و خانوارها از یک بلوک به بلوک دیگر.

با توجه به شناختی که دانشجویان رشته آمار از حساسیت و اهمیت کیفیت داده‌ها به عنوان ورودی هرگونه تحلیل آماری دارند، به نظر می‌رسد استفاده از همکاری هر چه بیشتر این دانشجویان در فرآیند اجرای طرح‌های آمارگیری مرکز آمار ایران، کمک شایانی به بالا بردن کیفیت داده‌ها و درنتیجه افزایش اعتماد به نتایج حاصل از این طرح‌ها داشته باشد.

30 بهمن 1395 / تعداد نمایش : 430