پاسخ معاونت دانشجویی دانشگاه به نامه دانشجویان

خلاصه خبر: معاونت دانشجویی ضمن بررسی دقیق نامه اخیر جمعی از دانشجویان به مسؤولین دانشگاه و استقبال از اظهار نظر صریح و بی‌پرده ایشان، متن کامل پاسخ خود را برای تنویر افکار دانشجویان منتشر کرد.

معاونت دانشجویی ضمن بررسی دقیق نامه اخیر جمعی از دانشجویان به مسؤولین دانشگاه و استقبال از اظهار نظر صریح و بی‌پرده ایشان، متن کامل پاسخ خود را برای تنویر افکار دانشجویان به شرح ذیل منتشر کرد:
 
1- تعطیلی خوابگاه‌های متاهلی و عدم تعهد به اعطای خوابگاه به دانشجویان متاهل با وجود هزینه‌های بالای اسکان در شهر تهران
با توجه به هزینه 11 میلیارد تومانی خوابگاه‌های استیجاری در سال، دانشگاه در سال 95 تصمیم گرفت دو خوابگاه‌ از خوابگاه‌های متاهلی را به خوابگا‌ه‌های مجردی، تغییر کاربری داده و تعدادی از خوابگاه‌های استیجاری را باز پس دهد.
همزمان، به پیشنهاد معاونت دانشجویی، هیات رییسه تصمیم گرفت 100 وام مسکن متاهلی، به مبلغ 20 میلیون تومان، به دانشجویان روزانه متقاضی خوابگاه متاهلی پرداخت نماید و این وام، در سال 96، به 97 نفر از دانشجویان متاهل روزانه پرداخت گردید.
در سال 97 نیز، پیشنهاد 100 وام 25 میلیونی، توسط معاونت دانشجویی به دفتر ریاست داده شد و بعد از موافقت هیات رییسه، هماهنگی‌های لازم با بانک تجارت دانشگاه انجام گردید. لذا این وام نیز به زودی در اختیار متقاضیان قرار خواهد گرفت.
لازم به ذکر است که علاوه بر این مبلغ، مبلغ 10 الی 15 میلیون تومان ودیعه مسکن متاهلی از محل صندوق رفاه و 3 میلیون تومان، وام متاهلی از محل صندوق قرض‌الحسنه دانشجویی نیز به دانشجویان متاهل پرداخت می‌شود.
 
2- تعطیلی تعداد زیادی از خوابگاه‌های دانشجویی و متراکم کردن خوابگاه‌ها و حتی عدم واگذاری خوابگاه به دانشجویان جدید‌الورود "روزانه نوع ب فاقد خوابگاه"
دانشگاه در سال 97 به دلایلی تصمیم ‌گرفت در برخی از کد رشته‌های شبانه، دانشجویانی جذب نماید تحت عنوان "دانشجویان روزانه نوع ب (فاقد خوابگاه)" و اینکه این دانشجویان، به دلیل کمبود ظرفیت خوابگاهی دانشگاه، فاقد خوابگاه خواهند بود، به تفصیل در دفترچه سنجش سال 97 اعلام گردید. بنابراین دانشجویانی که اقدام به انتخاب کد رشته‌های مذکور نموده‌اند، کاملا از اینکه دانشگاه در برابر تامین خوابگاه ایشان تعهدی ندارد، مطلع بوده‌اند.
لازم به ذکر است به کلیه دانشجویان روزانه دانشگاه مطابق سنوات گذشته، در سال جاری نیز، خوابگاه بدون تراکم تعلق گرفته است. البته از آنجایی که سازمان سنجش در سال جاری، بدون اعلام قبلی به دانشگاه، ظرفیت دانشجویان دختر را نسبت به سال قبل 46 درصد افزایش داد، به ناچار ظرفیت تعدادی از واحدهای خوابگاه نرگس دو (فقط خوابگاه نرگس دو) از 4 نفر به 6 نفر افزایش یافت که از اواخر آبان ماه و به تدریج، با خروج دانشجویان فارغ‌التحصیل، ظرفیت این واحدها مجددا 4 نفره خواهد شد.
 
3- وجود خوابگاه‌های قدیمی با تجهیزات فرسوده و اتاق‌های بسیار کوچک بخصوص در بخش خواهران و نیز ضعیف بودن ارائه خدمات نظافتی در این خوابگا‌ه‌ها
اینکه موضوع که خوابگاه‌های دانشجویی دانشگاه تربیت مدرس فرسوده‌‌ هستند، کاملا مورد تایید است. اما در دانشگاه تربیت مدرس، سرانه خوابگاهی بدون مشاعات برای هر دانشجو، حداقل 4.5 متر مربع می‌باشد. در مورد نحوه ارائه خدمات نظافتی نیز تا کنون شکایات دانشجویی بسیار بسیار کم و موردی بوده است. ضمن اینکه مرکز بهداشت و درمان دانشگاه بر نحوه عملکرد دانشگاه در بخش نظافت خوابگاهی، نظارت کامل و جامع دارد.
 
4- کاهش محسوس کیفیت غذاها با وجود افزایش قیمت آن
طبق تعرفه‌های صندوق رفاه دانشجویان، قیمت غذا نسبت به سال قبل بطور میانگین 8% افزایش داشته است و دانشگاه تربیت مدرس نیز از این امر مستثنی نبوده و نیست.
و اما قراردادهای دانشگاه با پیمانکاران تغذیه بسیار سختگیرانه و کامل است و برای پیشگیری از تخلفات و حفظ کیفیت غذا در حدود 85 بند، جریمه‌های سنگین در قراردادها لحاظ شده است. در زمینه مواد اولیه، دسته‌بندی خاص مواد وجود دارد و در هر دسته، چهار الی پنج برند مشخص به پیمانکار پیشنهاد داده می‌شود که پیمانکار اجباراً باید مواد لازم را از میان آنها انتخاب و خریداری نماید. انبار مواد اولیه دانشگاه همیشه قابل بازدید برای اعضای شورای صنفی دانشگاه است. در بحث تجهیزات آشپزخانه، در میان دانشگاه‌های کشور، دانشگاه تربیت مدرس جزو بهترین‌‌‌ها قرار دارد؛ هرچند ایده‌آل نیست. نیروهای انسانی آشپزخانه پردیس مرکزی حداقل 15 الی 20 سال سابقه کاری دارند و از سرآشپز‌های شرکت‌های بزرگ و مطرح کشور می‌باشند؛ اگرچه در موارد نادری ممکن است به دلایل متفاوت من جمله تاخیری که در پرداخت‌های دانشگاه به پیمانکار تغذیه پیش می‌آید، نیروهای انسانی آشپزخانه به لحاظ مالی متأثر شده و کیفیت آشپزی افت نماید.
از سوی دیگر به دلیل فاصله‌ای که از طبخ تا مصرف غذا در خوابگاه ایجاد می‌شود، کیفیت غذا به ناچار در حین انتقال به مقدار زیادی افت می‌کند. البته دانشجویان عزیز می‌توانند و جدا توصیه می‌‌شود که برای استفاده از غذای درجه یک و گرم، غذای خود را در سلف‌های دانشجویی صرف نماید. در خصوص نحوه نظارت بر فرآیند تولید و بسته‌بندی و توزیع غذا نیز دانشجویان این امکان را دارند که نظر خود را در فرم‌های نظرسنجی به اداره تغذیه منعکس و گزارش نمایند که موارد احتمالی با جزییات بیشتری مورد بررسی و مطالعه قرار می‌گیرد و در مجموع می‌توان گفت: طبق نظرسنجی‌های موجود، رضایت نسبی حاکم بوده و می‌باشد.
 
5- تحویل دیرهنگام امکانات خوابگاهی به دانشجویان ورودی جدید مانند واگذاری خوابگاه کوثر در میانه مهر ماه علی‌رغم آغاز رسمی سال تحصیلی در شهریور ماه
بازسازی خوابگاه 300 تخته نرگس دو، از شرایط اقتصادی کشور طی شش ماه گذشته، به شدت متاثر شد و این خوابگاه در نهایت با تاخیر پانزده روزه تحویل دانشگاه گردید.  این موضوع به نوبه خود، تخلیه دیرهنگام خواهران دانشجو از خوابگاه کوثر و تحویل دیرهنگام آن به برادران دانشجو را در پی داشت. البته لازم به ذکر است که در این دو هفته، خواهران دانشجو، در مهمانسرای مدرس 1 و برادران دانشجو نیز در خوابگاه‌های مجردی دانشگاه، اسکان موقت داده شده بودند.
همچنین لازم به ذکر است که آغاز سال تحصیلی 31 شهریور ماه بوده است.
 
6- عدم تخصیص وام‌های دانشجویی به دانشجویان دکتری در موعد مقرر چنان که وام درخواستی این دانشجویان در تابستان هنوز به حساب ایشان واریز نشده است.
وام ویژه دکتری در تاریخ 97/07/08 به حساب نزدیک به 600 دانشجو واریز شده است، لازم به ذکر است که تاریخ ثبت نام وام ویژه دکتری از 22 مرداد تا 5 شهریور ماه بوده است.
 
7- در نظر نگرفتن وعده‌های صبحانه و شام برای دانشجویان ورودی جدید "روزانه فاقد خوابگاه"
دانشگاه تربیت مدرس، امسال برای نخستین بار، اضافه بر ظرفیت دانشجویان روزانه معمول خود، حدود 400 دانشجو را در مقطع ارشد، تحت عنوان "روزانه نوع ب فاقد خوابگاه" جذب نمود و این موضوع به تفصیل و کاملا مشخص، در دفترچه سنجش به اطلاع متقاضیان رسانده شد. البته این دانشجویان از لحاظ سیستم آموزشی با دانشجویان دوره روزانه هیچ تفاوتی ندارند. اما از آنجایی دانشگاه توان تامین خوابگاه برای ایشان را ندارد، فاقد خوابگاه می‌باشند و لذا همانند سایر دانشجویان غیرخوابگاهی، فقط امکان رزرو وعده نهار را دارند. یادآور می‌گردد که در هیچ دانشگاهی به دانشجوی غیرخوابگاهی وعده شام و صبحانه ارائه نمی‌‌گردد.
 
8- برخوردهای ناشایست برخی از کارمندان با دانشجویان و نادیده گرفتن شان آنها بخصوص در بخش‌های زیرمجموعه مدیریت امور دانشجویی
در مواردی که به معاونت دانشجویی گزارش شده باشد، به فرد خاطی تذکرات لازم داده شده و حتی برای خارج شدن وی از سیستم، تصمیمات لازم اتخاذ شده است.
 
9- ناکافی بودن تعداد سرویس‌های رفت و برگشت به دانشگاه و نیز عدم وجود سرویس‌های رفت و برگشت در روزهای تعطیل 
ساعات رفت و برگشت سرویس‌های خوابگاهی در سال 96 به طور کامل بازنگری و توافق شورای صنفی سال 96-95 نیز در این خصوص اخذ شده است. در حال حاضر فقط دانشجویان خوابگاه "شهید مدرس" برای رفت و آمد در برخی از ساعات شبانه روز، از آژانس مسافربری استفاده می‌نمایند و در پی هماهنگی‌های انجام شده با واحد نقلیه دانشگاه، به زودی برای ساعات مورد درخواست ایشان، سرویس رفت و آمد برقرار خواهد شد.
در روزهای تعطیل سرویس رفت و آمد برقرار نمی‌باشد؛ به استثنای دانشکده کشاورزی که به دلیل واقع شدن در میانه راه تهران و کرج، در روزهای تعطیل نیز از سرویس رفت و آمد برخوردار است.
با تلاش دانشگاه انشاالله، افتتاح ایستگاه مترو، در سایت مرکزی امکان رفت و آمد بهتری را فراهم خواهد کرد.


29 مهر 1397 / تعداد نمایش : 3520