ارائه کننده: مائده شهبازی استاد راهنما: دكتر علي حسين زاده كاشان استاد مشاور: دكتر احسان نيك بخش استاد داور داخلي: دكتر سيدحسام الدين ذگردي استاد داور خارج از دانشگاه: دكتر ابراهيم تيموري نماينده تحصيلات تكميلي : دكتر سيدحسام الدين ذگردي زمان: 1402/11/11 ساعت: 10:00 مكان: اتاق 351 دانشكده فني و مهندسي
چكيده: در صنعت خودروسازی، لجستیک نقش محرکی برای پیادهسازی زنجیره تامینی گسترده ایفا میکند و یکی از ارکان اصلی برای موفقیت صنعت خودروسازی ثبات لجستیکی است. امروزه فشار رقابتي سنگین موجود، کارخانههای خودروسازی را به سمت برونسپاري فرآیندهای لجستیکيشان سوق داده است. این برونسپاری علاوه بر بخشهای مختلف زنجیره تامین صنعت خودروسازی شامل حلقهی نهایی این زنجیره، یعنی رساندن خودرو تولید شده از کارخانه به نمایندگی های مقصد نیز میشود که گروه خودروسازی سایپا نیز به جهت اهمیت توزیع به موقع خودروهای تولید شده از حیث ملی و بازارهای رقابتی جهت پوشش تقاضا و جلوگیری از نارضایتی مشتریان، این برونسپاری را به شرکت حمل و نقل چند وجهی سایپا لجستیک، که یک شرکت لجستیکی طرف سوم میباشد، واگذار کرده است. حال به دلیل پویایی موجود در سیستم توزیع خودرو، شناسایی عوامل تأثیرگذار و نحوه تعامل متغیرهای مختلف است که در نهایت مستلزم تحلیل حجم زیادی از متغیرها و روابط بینشان به صورت مجزا و توام میشود. تحقق این امر تنها از طریق داشتن نگاه سیستمی به مساله میسر است. در این پژوهش، از رویکرد پویاییهای سیستم به عنوان یکی از بهترین روشهای شبیهسازی، استفاده شده است. بدین منظور، مدلسازی در دو بخش کیفی و کمی انجام شد که در مجموع 117متغیر را در بر گرفت. بدین ترتیب چگونگی تعامل و پویایی بین اجزای سیستم توزیع برای یافتن سازوکارهای کاهش سود در شرکت حمل و نقل چند وجهی سایپا لجستیک در طول زمان و ارتباطات بین متغیرهای تاثیرگذار در سیستم توزیع، شناسایی و امکان شبیهسازی سناریوهای مختلف بر سودهای حاصل از انواع حملهای جادهای، ریلی و روپا فراهم شد. نتایج شبیهسازی نشان داد که از میان سناریوهای بررسی شده، سناریوی افزایش متغیر ضریبی از سود برای توسعه ناوگان و تغییر در سیاست پرداختی به ازای حمل هر خودرو به رانندگان ناوگان جذبی در روزهای اوج گیری جذابیت بار صادراتی، باعث کوتاهتر شدن زمان توسعه ناوگان ملکی نسبت به سایر سناریوها خواهد شد، نتیجه این امر، افزایش ظرفیت بارگیری در حمل جادهای میشود که از طریق کاهش هزینهها و افزایش درآمد پیمانکار سبب افزایش سود حمل جادهای خواهد شد و چون عمده ترین روش حمل و توزیع خودروها، حمل جادهایست پس افزایش سود در این نوع حمل بیشترین تاثیر را در سود کلی پیمانکار خواهد داشت. این مدل به عنوان ابزاری کاملا کاربردی، امکان تحلیل شرایط پیش رو و اتخاذ تصمیمات مناسب برای مدیران سیستم توزیع خودرو را فراهم میکند.
|